Google+ YouTube
Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Inscription | Test

Volvo XC60

81/100

Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Inscription | Test

Volvo to przede wszystkim synonim bezpieczeństwa i ekologii. Te dwie cechy to główna karta przetargowa dla potencjalnych klientów szwedzkiego producenta, w stosunku do europejskich i światowych koncernów motoryzacyjnych.

Segment, którego przedstawicielem jest model XC60 to dosyć ciężki kawałek chleba. Na tym samym poziomie cenowym jak i zgoła jakościowym pręży swoje muskuły między innymi BMW X3, Audi Q5 czy Mercedes GLK. Rzec jednak można, i to z całą odpowiedzialnością, że Volvo radzi sobie w tym doborowym towarzystwie tak dobrze, jak na osobnika z krainy wikingów przystało! Potwierdzają to z resztą statystyki sprzedaży z roku 2013, w którym z salonów wyjechało 10,857 egzemplarzy X3, 12,787 egzemplarzy GLK, 20,589 Q5 i 19,766 XC60.
Ofensywa rynkowa szwedów przyniosła bardzo dobry rezultat z powodu podjęcia kilku stanowczych, ale zarazem racjonalnych kroków. Pośrednim efektem jednego z nich, jest testowany przeze mnie crossover, który zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się modelu spod znaku Volvo w Polsce.

Pod maską czarnego SUVa, którym miałem (wielką!) przyjemność podróżować, zamontowano benzynowy, sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 3 litrów. Nie ma tu mowy o żadnym downsizingu. Na jeden litr przypada tu 101,3 KM, co stwarza świetne warunki do utrzymania bezawaryjności, dobrych osiągów (6,9 s do 100 km/h i 440 Nm momentu obrotowego to w zestawieniu z potężną bryłą nadwozia naprawdę dobry wynik), no i tego, co fani motoryzacji z prawdziwego zdarzenia lubią najbardziej – rasowego dźwięku silnika. Szkoda, że od 2014 roku w ofercie producenta znalazł się motor oznaczony T6 DRIVE-E, generujący z 2 litrów pojemności aż 306 KM. Wygląda bowiem na to, że na naszych oczach dokonuje się wiekopomne wyparcie mocnych i dużych jednostek napędowych przez mniejsze, ale dotrzymujące kroku. Moc przekazywana jest do układu napędowego (4x4) za pośrednictwem 6-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów oznaczanej Geartronic – bardzo dobrze zestrojonej zarówno w trybie zwykłym, jak i sportowym. Wystarczy jeden ruch ręki, aby zmienić charakterystykę przełożeń ze spokojnych i ekonomicznych na agresywne i szarpane, a co za tym idzie, ujawnić prawdziwe oblicze niepozornego SUVa. Na wyrost ujarzmili go jednak komputerowi specjaliści, którzy prędkość maksymalną elektronicznie ustalili na 210 km/h.

O ile Volvo posiada w swojej ofercie pakiet dodatkowy R-Design, który obniża zawieszenie i dodaje sportowego charakteru XC60, o tyle należy pamiętać, że to nadal tylko SUV, który w zamyśle nie został stworzony do komfortowego pokonywania ciasnych wiraży. Nadwozie samochodu odczuwalnie wychyla się na boki przy wchodzeniu w zakręty z dużą prędkością. Znikoma jest również jego wartość terenowa. Zakładając jednak, że chcemy prowadzić szybkie auto zdolne dzięki swojej mocy do dynamicznego wyprzedzania, a przy tym spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniające niebywały komfort podróżowania, możemy śmiało stwierdzić, że szwedzki produkt to najlepszy wybór. Na wielki plus zasługuje pakiet Inscription, który dzięki najwyższej jakości materiałom oraz precyzją ich połączenia, zamienia standardowe wnętrze na wystawne i luksusowe. Długą podróż umili również dedykowany Volvo system audio harman/kardon. 7 głośników i subwoofer powinien być dla audiofilów punktem numer 1 na liście wyposażenia dodatkowego. Ucieszą się zapewne również pasażerowie, których bardzo wygodnie może podróżować nawet czwórka. Problemu z ich rzeczami być nie powinno, bowiem XC60 dysponuje 495 litrami przestrzeni bagażowej, co może nie stanowi najlepszego wyniku w swojej klasie, ale w zupełności wystarcza.

Należałoby na łamach tej recenzji spojrzeć również na spalanie… Ale czy warto? Rozum i ekonomia podpowiadają przy zakupie wybór wysokoprężnego silnika, jakich w gamie Volvo jest wiele. Osiągi i możliwości, które dają silniki oznaczone D4 czy D5 w zupełności starczą podczas codziennego użytkowania, a przy tym spalą akceptowalną i całkiem normalną ilość oleju napędowego. Ale czy T6 kupuje się rozumem? Na pewno nie, dlatego wynik na poziomie 17-18 litrów benzyny na 100 km w mieście nie powinien dziwić. W cyklu mieszanym wartość ta wynosi około 15 litrów, a na trasie 9-10. Należy jednak mieć na uwadze, że moc drzemiąca pod maską niebywale zachęca do agresywnej jazdy, a apetyt rośnie wtedy całkowicie proporcjonalnie do jedzenia. Duży silnik, duże spalanie – ot, co.

XC60 można kupić już za blisko 128 tysięcy złotych. Podstawowa wersja T6 AWD Momentum z testowanym przeze mnie silnikiem to wydatek rzędu 212 tysięcy złotych. Nieco mniej trzeba zapłacić za silnik oznaczony DRIVE-E (blisko 195 tysięcy złotych). Jak to się ma do konkurencji? Wbrew pozorom całkiem dobrze. Za podstawową wersję BMW X3 z silnikiem xDrive35i (306 KM) musimy zapłacić trochę ponad 236 tysięcy złotych, Mercedes wycenił konkurencyjny w tej klasie model GLK 350 4MATIC (305 KM) na ponad 246 tysięcy, a Audi swój model Q5 3.0 TFSI quattro na 10 tysięcy złotych więcej, aniżeli Volvo. Trzeba jednak dodać, że Szwedzi za tę cenę oferują w standardzie najwięcej dodatkowych elementów wyposażenia.

Ocena

Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Inscription | Test

81/100
  • 9/15
  • 12/15
  • 14/15
  • 7/10
  • 13/15
  • 9/10
  • 9/10
  • 8/10

Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Inscription | TestProdukowany od 2014 do terazSilnik: Benzyna T6 AWD Geartronic (304 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 2953 cm3
Maksymalna moc 224 (304) / 5600 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 440 Nm / 2100 - 4200 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 6
Liczba zaworów 24
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Umiejscowienie z przodu
Emisja CO2 249 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Osiągi
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu 4x4
Typ skrzyni automatyczna
Nazwa skrzyni Geartronic
Ilość przełożeń 6
Wymiary i masy
Długość 4644 mm
Szerokość 1891 mm
Wysokość 1713 mm
Rozstaw osi 2774 mm
Rozstaw kół przód 1632 mm
Rozstaw kół tył 1586 mm
Prześwit 230 mm
Średnica zawracania 11,7 m
Masa własna 1935 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2440 kg
Pojemność zbiornika paliwa 70 L
Pojemność bagażnika 495 L
Ilość drzwi 5
Ilość miejsc 5
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 15,2 L/100km
W cyklu pozamiejskim 8,1 L/100km
W cyklu mieszanym 10,7 L/100km
Osprzęt
Opony przód 235/65 R17
Opony tył 235/65 R17
Rodzaj hamulców przód tarczowe wentylowane
Rodzaj hamulców tył tarczowe wentylowane

Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Inscription | TestProdukowany od 2014 do teraz

Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.