Google+ YouTube
Škoda Rapid Spaceback Style Plus 1.4 TSI DSG - kombi i hatchback w jednym | Test

Skoda Rapid

69/100

Škoda Rapid Spaceback Style Plus 1.4 TSI DSG - kombi i hatchback w jednym | Test

Škoda Rapid Spaceback balansująca pomiędzy segmentami B+ i C, to połączenie kombi i hatchbacka, czyli wariant, który dobrze znamy z Audi A3 Sportback. Model skierowany do młodszej części użytkowników dróg wyróżnia się wyglądem, który jest naszym zdaniem jednym z lepszych w gamie Škody. Chociaż Spaceback w nomenklaturze czeskiego producenta jest mieszanką dwóch nadwozi, tak naprawdę jest klasycznym, pięciodrzwiowym hatchbackiem z większym bagażnikiem.

Spaceback to samochód, który cieszy oko, w szczególności w testowanej wersji Style Plus z opcjonalnym lakierem „Brąz Topaz Metalizowany”. Wygląd auta doskonale wpisuje się w język stylistyczny Škody, natomiast wyróżnia się na tle innych modeli chociażby tylną szybą zachodzącą na klapę bagażnika. Przechodząc dalej widzimy duże, 17-calowe koła z niskoprofilowymi oponami. Tak skonfigurowany Spaceback błyszczy w tłumie innych aut, jednak pewnym kosztem. Każdy podjazd pod krawężnik grozi uszkodzeniem felgi, a przejazd dziurawą drogą pozostawia wiele do życzenia w kwestii komfortu. Być może jest to również zasługa dosyć twardo, jak na nasze polskie drogi, zestrojonego zawieszenia. Rapid raczej do aut sportowych nie aspiruje, więc bardziej komfortowa konfiguracja byłaby mile widziana.

Wnętrze auta jest znanym kokpitem z innych produktów grupy Volkswagen. Ergonomia jest na wysokim poziomie, wszelkie przyciski, przełączniki i pokrętła są tam gdzie być powinny – pod ręką. Obszyta skórą kierownica dobrze leży w dłoniach, a jej wielofunkcyjność nie przytłacza, tak jak w Golfie. Dwa pokrętła i sześć przycisków to idealny zestaw do obsługi większości funkcji dostępnych w systemie multimedialnym.

Twarde, aczkolwiek dobrze spasowane plastiki, to najbardziej powszechny materiał we wnętrzu kompaktowej Škody. Ciemne wnętrze jest doświetlane przez potężny, panoramiczny dach, który poprawia samopoczucie po zajęciu miejsca kierowcy. Fotele ze zintegrowanym zagłówkiem zapewniają dobre trzymanie boczne, a pozycja za kierownicą jest niższa niż w standardowych konstrukcjach. Dobry wygląd nie idzie jednak w parze z komfortem podróży.

Nazwa Spaceback wskazuje, że przestrzeń bagażowa jest duża. Bagażnik, mniejszy od odmiany liftback ma 415 litrów pojemności. Jest również bardzo ustawny, co pomaga w umieszczeniu większej ilości bagażu. Próg załadunku wynosi 68 cm i przeszkadza przy ładowaniu cięższych przedmiotów, jednak w codziennym użytkowaniu wysokość ta jest nie odczuwalna.

Wewnątrz auta znajdziemy przydatne siatki na drobne przedmioty, haczyki na zakupy czy holder na telefon. Słyszałem opinie, że całkowicie nie przydatny, jednak mój smartfon z 4-calowym ekranem zmieścił się bez problemu a pozostało jeszcze kilka milimetrów przestrzeni. Podczas testu był to najbardziej używany gadżet, więc takie rozwiązanie byłoby mile widziane u innych producentów. Dodatkowo cieszy kieszeń w drzwiach kierowcy, która pomieści 1,5-litrową butelkę wody.

Zatrzymajmy się przy systemie nawigacji Amundsen+, który jest obsługiwany przez 5-calowy ekran o rozdzielczości 400x240 pikseli. Nawigacja działa poprawnie, spełnia swoją rolę i prowadzi od punktu A do punktu B bez żadnych przygód. Problem sprawia ekran dotykowy, który potrafi się zaciąć np. przy próbie wpisania liter na klawiaturze ekranowej. Opcja obsługi systemu pokrętłem wydaje się być lepszym rozwiązaniem. Gniazdo USB umieszczone we wnętrzu schowka pod systemem multimedialnym jest ciężko dostępne, ale spełnia swoją rolę. Ładuje telefon i pozwala na odtwarzanie muzyki z klucza USB bądź smartfona.

Jak już wspomniałem, zawieszenie w testowanej Skodzie jest twarde, a resorowanie nierówności stosunkowo głośne, niemniej jednak ukazuje swoje pozytywne oblicze podczas szybszej jazdy. Rapid Spaceback prowadzi się pewnie, a układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem C-EPS (Column - Electric Power Steering), adaptuje siłę wspomagania do prędkości z jaką się poruszamy.

Auto, które przyszło mi testować miało pod maską 1,4-litrowy benzynowy motor TSI o mocy 122 koni mechanicznych i 200 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1500 obrotów na minutę. W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią DSG jest to idealna konfiguracja do miasta. Silnik ma wystarczająco dużo mocy, by wyprzedzanie i zmiana pasów przychodziła z łatwością. Bardziej doświadczony kierowca zauważy, że dolny zakres obrotów nie służy niemieckiej konstrukcji. Motor zdecydowanie lepiej czuje się przy obrotach rzędu 3-4 tys. DSG (Direct Shift Gearbox) błyskawicznie zmienia biegi, aczkolwiek posiada kilka wad. Chęć przyspieszenia przy prędkościach rzędu 0-10 km/h dość często kończy się szarpnięciem, a reakcja na gaz podczas ruszania z miejsca jest trochę opóźniona. Pomimo tych wad, benzynowy, turbodoładowany silnik i dwusprzęgłowa skrzynia biegów tworzą bardzo dobry duet. Duet, który przekracza pierwszą setkę w 9,4 sekundy, a rozpędzanie kończy na wartości 203 km/h. Spalanie w trasie testowej (50 km autostrady – prędkość 140 km/h, 250 km dróg krajowych i ekspresowych – prędkość 90-120 km/h) wyniosło 7,5 litra na 100 km. Oczywiście, wartość ta jest większa od deklarowanych 4,8 l/100 km, jednak biorąc pod uwagę prędkości z jakimi podróżowała testowana Škoda, wynik ten jest w górnym zakresie akceptowalnego zużycia paliwa. Zakorkowane miasto potrafi podnieść apetyt o ponad 2 litry.

Kwota, którą należy przygotować na tak wyposażonego Rapida Spaceback to 88 350 zł. Sporo, jednak na pokładzie mamy bardzo dużo dodatków i opcji stylistycznych. Młodych powinna zainteresować wersja Active Max, której ceny startują od 49 200 zł. Dłuższa rozmowa ze sprzedawcą i dodatkowy rabat zapewniony.

Škoda Rapid Spaceback to pozycja godna zainteresowania zarówno młodych kierowców, jak i rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas. Duża przestrzeń wewnątrz auta, ustawny bagażnik i liczne udogodnienia w postaci schowków, haczyków i siatek to z pewnością mocny argument Škody na rynku aut do codziennego użytku.

Ocena

Škoda Rapid Spaceback Style Plus 1.4 TSI DSG - kombi i hatchback w jednym | Test

69/100
  • 9/15
  • 13/15
  • 11/15
  • 7/10
  • 10/15
  • 6/10
  • 7/10
  • 6/10

Škoda Rapid Spaceback Style Plus 1.4 TSI DSG - kombi i hatchback w jednym | TestProdukowany od 2012 do terazSilnik: Benzyna 1.4 TSI DSG (122 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 1390 cm3
Maksymalna moc 90 (122) / 5000 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm / 1500 - 4000 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów 16
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Umiejscowienie z przodu
Wtrysk bezpośredni
Emisja CO2 134 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Osiągi
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu na przednią oś
Typ skrzyni automatyczna
Nazwa skrzyni Direct Shift Gearbox
Ilość przełożeń 7
Wymiary i masy
Długość 4304 mm
Szerokość 1706 mm
Wysokość 1459 mm
Rozstaw osi 2602 mm
Rozstaw kół przód 1441 mm
Rozstaw kół tył 1478 mm
Prześwit 134 mm
Zwis przedni 877 mm
Zwis tylni 825 mm
Średnica zawracania 10,9 m
Masa własna 1225 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1685 kg
Pojemność zbiornika paliwa 55 L
Pojemność bagażnika 415 L
Maksymalna przestrzeń bagażowa 1380 L
Ilość drzwi 5
Ilość miejsc 5
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 7,4 L/100km
W cyklu pozamiejskim 4,8 L/100km
W cyklu mieszanym 5,8 L/100km
Osprzęt
Opony przód 185/60 R15
Opony tył 185/60 R15
Rodzaj hamulców przód tarczowe wentylowane
Rodzaj hamulców tył tarczowe
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona z dolnymi wahaczami i stabilizatorem przechyłów
Zawieszenie tył belka skrętna z wahaczami wleczonymi
Bezpieczeństwo
EuroNCAP 5
ANCAP 5

Škoda Rapid Spaceback Style Plus 1.4 TSI DSG - kombi i hatchback w jednym | TestProdukowany od 2012 do teraz

Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.