Google+ YouTube
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG | Test

Skoda Octavia

72/100

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG | Test

Skoda… Czeska tradycja? A może niemiecka precyzja oparta na sprawdzonej technologii? Jak dla nas i jedno i drugie.

Pod lupę postanowiliśmy wziąć model, który pod niezmienioną nazwą tworzy historię od 1959 roku – ósmy z kolei, który czeski producent zaprezentował szerokiej publice po II Wojnie Światowej. Warto o tym wspomnieć, bo właśnie stąd wzięła się jego nazwa. „Octo” w języku łacińskim znaczy osiem. „Octavia” natomiast, w dzisiejszych czasach znaczy „Simply Clever”, a także zawiera w sobie ikonę, podstawę powodzenia i kwitesensję marki z Mladá Boleslav .

W naszym teście zajęliśmy się Škodą Octavią trzeciej generacji (pierwsza była produkowana w latach 1996-2004, druga w latach 2004-2012 – red.) w wersji liftback – swego czasu dość kontrowersyjnej, spędzającej sen z powiek wielu krytykom i miłośnikom motoryzacji. Egzemplarz którym mieliśmy okazje przemierzać małe uliczki Poznania, a także wielkie, niemieckie, betonowe arterie napędzany był wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 litrów. Generował on moc 150 KM, a w połączeniu z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG (z systemem Start-Stop) stanowił zestaw idealny na popołudniowe korki, a także kilkunastogodzinną trasę. 

Zacznijmy od przodu pojazdu, bo to właśnie tam – w porównaniu do poprzednich generacji modelu – zaszły najbardziej widoczne zmiany. Nowy design przede wszystkim zwraca na siebie uwagę charakterem – w naszej opinii o wiele bardziej agresywnym w porównaniu do poprzednich generacji modelu. O ile druga wyglądała niczym zwykły, niczym nie wyróżniający się rodzinny samochód segmentu C, o tyle następczyni patrzy już na świat bardziej awangardowo. Nowe reflektory oraz grill (na którego środku znajduje się przeprojektowane logo Skody) wraz z tornadoline (ostrą linią górnego przetłoczenia pociągniętą dookoła samochodu) sprawia, że Czeska bryła zyskuje sportowy i dynamiczny charakter. Widoczne zmiany zaszły również z tyłu pojazdu – gdzie zaokrąglone reflektory przeszły kreślarską metamorfozę i stały się „kanciakami”, jednakże będącymi zgraną całością z resztą karoserii.

  Niestety, siadając w środku Octavii od razu rzuca się w oczy wszędobylski plastik. Oprócz obręczy kierownicy i mieszka chroniącego drążek zmiany biegów znajdziemy go dosłownie wszędzie. Nie myślcie jednak, że czyni to całe wnętrze trzeszczącym i zimnym. Rzec można, że wręcz przeciwnie - jak na tę klasę samochodu. Poszczególne elementy są dobrze spasowane, a kremowy kolor okalający wnętrze cieszy oko. Skóra, którymi obite są fotele również sprawia wrażenie całkiem dobrej gatunkowo. Warto nadmienić, że podczas naszej ponad 10 godzinnej podróży nie słyszeliśmy krytycznych wypowiedzi z ust dwóch pasażerów siedzących z tyłu. Można więc z całą odpowiedzialnością wnioskować, że Octavia to dobry - i co najważniejsze - komfortowy kompan nawet na dłuższe podróże. Za sprawą bagażnika o pojemności 590 l (który notabene bardzo miło nas zaskoczył) jaki oferuje Škoda w wersji liftback, nie będziemy mieli problemu z zapakowaniem naszych rzeczy niezbędnych na kilkudniowe, chociażby wakacyjne wojaże.

Dużo frajdy sprawia także system multimedialny "Columbus", który wraz z dużym ekranem o przekątnej 8" tworzy intuicyjne narzędzie zdolne dosadnie zwalczyć ciągle pogłębiający się efekt nudy podczas wielokilometrowej podróży. Szkoda tylko, że producent wycenił go na ponad 6 tysięcy złotych...

Testowany przez nas egzemplarz był napędzany przez 150 konny Turbo Diesel o pojemności 2 litrów. Przy spokojnej jeździe i obrotach oscylujących w granicach 2 - 2,5 tysiąca na minutę, kultura pracy tego silnika jest dość wysoka jak na swoją klasę. Jednak wprost proporcjonalnie do wzrostu jego obrotów, wewnątrz samochodu robi się coraz głośniej i coraz mniej przyjemnie. Podczas pokonywania dalekich odległości staje się to nawet dosyć męczące. Dużą zaletą tego motoru jest natomiast jego elastyczność. Jednak największe oklaski należą się bez pardonu skrzyni biegów. Za pomocą dwóch sprzęgieł - jednego dla biegów parzystych, a drugiego dla nieparzystych - Direct Shift Gearbox (DSG) zmienia biegi błyskawicznie. Jest to wielka zaleta i nieocenione rozwiązanie przede wszystkim przy wyprzedzaniu. Dzięki konstrukcji grupy Volkswagena mniej męczące jest także poruszanie się w wielkomiejskim korku. Producent w swoich materiałach deklaruje, że Octavia w trasie konsumuje 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Nasz egzemplarz przy średniej prędkości 130 km/h, na trasie liczącej ponad 900 km zażyczył sobie 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Należy dodać, że w aucie podróżowały trzy dorosłe osoby, a bagażnik był wypełniony do granic możliwości. Uznajemy to za dobry wynik.

Škoda Octavia to niewątpliwie propozycja dla tych, którzy cenią sobie komfort i wygodę użytkowania za dość przystępną cenę. Ten popularny model oferowany jest w dwóch wersjach nadwozia: kombi i opisywany w naszym teście liftback. Szeroka gama silników i możliwości wyposażenia sprawiają, że każdy - nawet ten najbardziej wybredny znajdzie coś dla siebie. A dla tych najbardziej wymagających, czeski producent przygotował sportową wersję RS. Elegancja, komfort, oszczędność i sprawdzona technologia sprawiają, że Škoda warta jest zainteresowania, które potwierdza wysoki od wielu lat wolumen sprzedaży.

Ocena

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG | Test

72/100
  • 10/15
  • 13/15
  • 11/15
  • 7/10
  • 11/15
  • 7/10
  • 6/10
  • 7/10

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG | TestProdukowany od 2013 do terazSilnik: Diesel 2.0 TDI CR DPF DSG Start-Stop (150 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 1968 cm3
Maksymalna moc 110 (150) / 3500 - 4000 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm / 1750 - 3000 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów 16
Typ silnika wysokoprężny z turbodoładowaniem
Umiejscowienie z przodu
Wtrysk common rail
Emisja CO2 119 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Osiągi
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu na przednią oś
Typ skrzyni automatyczna
Nazwa skrzyni Direct Shift Gearbox
Ilość przełożeń 6
Wymiary i masy
Długość 4659 mm
Szerokość 1814 mm
Wysokość 1461 mm
Rozstaw osi 2686 mm
Rozstaw kół przód 1549 mm
Rozstaw kół tył 1520 mm
Prześwit 140 mm
Zwis przedni 886 mm
Zwis tylni 1087 mm
Średnica zawracania 11,05 m
Masa własna 1350 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1900 kg
Pojemność zbiornika paliwa 50 L
Pojemność bagażnika 590 L
Maksymalna przestrzeń bagażowa 1580 L
Ilość drzwi 5
Ilość miejsc 5
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 5,4 L/100km
W cyklu pozamiejskim 4,1 L/100km
W cyklu mieszanym 4,5 L/100km
Osprzęt
Opony przód 195/65 R15
Opony tył 195/65 R15
Rodzaj hamulców przód tarczowe wentylowane
Rodzaj hamulców tył tarczowe
Zawieszenie przód kolumna MacPhersona z dolnym wahaczem trójkątnym i stabilizatorem przechyłów
Zawieszenie tył belka skrętna z wahaczem wleczonym lub oś wielowahaczowa ze stabilizatorem przechyłów
Bezpieczeństwo
EuroNCAP 5
ANCAP 5
Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.