Google+ YouTube
Seat Ibiza 1.2 TSI DSG | Test

Seat Ibiza

67/100

Seat Ibiza 1.2 TSI DSG | Test

Można powiedzieć, długo czekaliśmy na ten moment. Ognisty temperament hiszpańskiej marki ukazał się w obecnej generacji aut. Agresywna aparycja, dynamiczne linie i technologia prosto z Niemiec. Tak aktualnie wygląda przepis na Seata.

Nie oszukujmy się – auta miejskie są małe. Podróż dalsza niż do hipermarketu czy centrum miasta kończy się pianą w ustach właściciela. Kupujemy je do tak zwanej komunikacji miejskiej – dom – praca – dom,  gdzieś pomiędzy - zakupy. Co w przypadku, kiedy mamy ochotę wyskoczyć za miasto kilka razy w roku? Z pomocą przychodzi segment B, a w nim kilka ciekawych pozycji. Jedną z nich jest Seat Ibiza.

fot. Patryk Żerański

Co ma wspólnego opisywana Ibiza i Lamborghini? Projektant – belg Luc Donckerwolke. Projektował takie ikony motoryzacji jak Diablo, Gallardo czy Murcielago i to w jego pracowni powstał bardzo udany projekt Ibizy z 2008 roku. Poprzednia generacja nie rozpieszczała pod względem wyglądu, który był po prostu nijaki. Belgijskie doświadczenie i magia inżynierii z Hiszpanii (a raczej z Niemiec) zmieniła zdanie większości publiki. Obecny model wyróżnia się w tłumie innych modeli segmentu.  Prezentuje się z bardziej agresywnej strony, a to za sprawą odważnych linii i cięć nadwozia. Oświetlenie dzienne w technologii LED uwydatnia wszystkie te cechy. Opcjonalne, szesnastocalowe koła, są dopełnieniem całej otoczki. Myślisz, że to nie wystarczy by wyróżnić się spośród nudnych aut w zatłoczonym mieście? Polecamy kolor lima green. Rzuca się w oczy, jednak dla faceta z okładki pisma o tematyce fitness raczej nie przypadnie do gustu.

Po tak interesującym nadwoziu liczymy, że wnętrze również będzie wystrzałowe. Niestety, po otwarciu drzwi wita nas obojętność. Ibiza w środku jest za ciemna i nudna. Materiały użyte do produkcji deski rozdzielczej i większości plastików są kiepskiej jakości. Projektanci postanowili postawić wszystko na jedną kartę. Ergonomia. I tutaj musimy ich pochwalić. Wszystko jest na swoim miejscu. Konsola skierowana w stronę kierowcy podpowiada, że to właśnie użytkownik na lewym, przednim fotelu jest najważniejszy w tym aucie. Czytelne zegary ze wskazówkami skierowanymi ku dołu z pewnością przypadną do gustu miłośnikom sportów motorowych. Ilość przycisków jest odpowiednia, nie powoduje mętliku w głowie. Brakuje takich podstawowych gadżetów jak wejście USB, którego nie znajdziemy nawet na liście opcjonalnych dodatków. W końcu to auto skierowane do młodszej części użytkowników dróg publicznych. Niestety nie było nam dane sprawdzenie dołączanego ekranu z nawigacją. Szkoda, bo słyszeliśmy wiele dobrego o tym rozwiązaniu. 

fot. Patryk Żerański

Silnik w omawianym modelu to 1.2 TSI w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Myślicie, że 105 koni mechanicznych to mało? Jednak nie w tym aucie. Przednie koła potrafią zerwać przyczepność nawet na drugim biegu. Jednostka napędowa idealnie pasuje do miasta. 175 niutonów dostępnych już od 1550 obrotów na minutę sprawia, że Ibiza świetnie radzi sobie w zakorkowanych polskich miastach. W trasie, wyprzedzanie kolumny aut też przychodzi z łatwością. Dwusprzęgłówka konstrukcji Volkswagena jest idealnym wyborem do tego auta. Zmiana biegów trwa mniej niż mrugnięcie i jest nieodczuwalna. To tak, jak byśmy podróżowali autem ze skrzynia CVT, tylko o wiele przyjemniej. Przyjemna jest też optymalizacja zużycia paliwa. DSG jak najszybciej zmienia biegi na wyższe przy standardowej, codziennej jeździe. Zużycie paliwa wynosi ok. 9 litrów w mieście i 6 litrów poza miastem. Oczywiście różni się w zależności od stylu jazdy. Lubisz trzymać pedał w podłodze? Dolicz 2 litry do powyższych.

fot. Patryk Żerański

Skrzynia jest niemal idealną konstrukcją, niestety ma też swoje minusy. Przy chęci przyspieszenia i mocniejszym potraktowaniu pedału akceleratora, skrzynia schodzi nie o jeden, bądź o dwa biegi lecz potrafi zredukować z szóstego biegu na drugi, przy czym wybieranie przełożenia trwa dosyć długo. Kończy się to głośną pracą silnika i szarpnięciem.

Na pierwszy rzut oka widać, że to auto ze sportowym zacięciem. By w pełni korzystać z jego możliwości, trzeba skręcać i hamować. Pozwalają na to układ kierowniczy i zawieszenie. Mały Seat odważnie pokonuje zakręty, powodując uśmiech po każdym błaganiu opon o zakończenie tego wyskoku za miasto. Zawieszenie jest zestrojone w taki sposób, że pozwala cały tydzień poruszać się komfortowo między setkami innych aut w metropolii, a weekend spędzać w towarzystwie krętych i ciasnych zakrętów gdzieś na łonie natury. Ibiza w każdym z tych przypadków daje radość prowadzenia. Nie ma śladu po niekomfortowym, twardym zawieszeniu, tak jak to miało miejsce w poprzedniej generacji. Hamulce skutecznie wytrącają prędkość i nawet po dłuższej zabawie nie protestują.

Ibiza to genialne auto do codziennej jazdy. Zużycie paliwa nie powoduje zawirowań domowego budżetu. Wygląda na tyle dobrze, że można wybrać się na obiad do modnej restauracji i to w pięć osób. Czasami pozwala poszaleć, a nawet wybrać się w dłuższą podróż. Jest tylko jeden problem. Za model skonfigurowany jak testowy musimy przygotować przelew na kwotę 78 270 zł. Czy przypadkiem przelewy na taką kwotę nie są wykonywane na zakup modelu Cupra?

Ocena

Seat Ibiza 1.2 TSI DSG | Test

67/100
  • 10/15
  • 12/15
  • 10/15
  • 8/10
  • 7/15
  • 7/10
  • 7/10
  • 6/10

Seat Ibiza 1.2 TSI DSG | TestProdukowany od 2012 do terazSilnik: Benzyna 1.2 TSI DSG (105 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 1197 cm3
Maksymalna moc 77 (105) / 5000 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm / 1550 - 4100 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów 8
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Umiejscowienie z przodu
Wtrysk bezpośredni
Stopień kompresji 10,0
Emisja CO2 124 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Osiągi
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Elastyczność 80-120km/h 12,6 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu na przednią oś
Typ skrzyni automatyczna
Nazwa skrzyni Direct Shift Gearbox
Ilość przełożeń 7
Wymiary i masy
Długość 4043 mm
Szerokość 1693 mm
Wysokość 1428 mm
Rozstaw osi 2469 mm
Rozstaw kół przód 1449 mm
Rozstaw kół tył 1441 mm
Zwis przedni 857 mm
Zwis tylni 735 mm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa własna 1115 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1590 kg
Pojemność zbiornika paliwa 45 L
Pojemność bagażnika 284 L
Ilość drzwi 3
Ilość miejsc 5
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 7,0 L/100km
W cyklu pozamiejskim 4,4 L/100km
W cyklu mieszanym 5,3 L/100km
Osprzęt
Opony przód 185/60 R15
Opony tył 185/60 R15
Rodzaj hamulców przód tarczowe wentylowane
Średnica hamulców przód 256 mm
Rodzaj hamulców tył bębnowe
Średnica hamulców tył 230 mm
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona ze sprężynami śrubowymi, amortyzatorami hydraulicznymi i drążkiem stabilizującym
Zawieszenie tył oś półsztywna, sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne
Bezpieczeństwo
EuroNCAP 5

Seat Ibiza 1.2 TSI DSG | TestProdukowany od 2012 do teraz

Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.