Google+ YouTube
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe EDC Bose Edition | Test

Renault Megane

73/100

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe EDC Bose Edition | Test

Do widoku Renault Mégane na polskich drogach zdążyliśmy się już przez wiele lat przyzwyczaić. Przez wiele lat również, jego sylwetka nie przeszła większych modyfikacji i zmian. Co sprawia, że od samego początku swojego istnienia, popularny francuz jest wybierany przez rzesze europejskich klientów i zwyczajnie przez nich lubiany?

Historia Mégane sięga 1995 roku, kiedy to trafił do salonów w całej Europie jako całkowicie nowy model w gamie Renault – następca udanej „19-tki”. Dzięki zamontowanym w nim podzespołom, które fakt faktem zostały zmodernizowane, ale w gruncie rzeczy pochodziły od protoplasty, bardzo szybko stał się swego rodzaju pewnikiem w ofercie koncernu z Boulogne-Billancourt. Po 7 latach, opierając się na renomie i coraz bardziej ugruntowanej pozycji na rynku, Renault wprowadziło na rynek drugą generację Mégane. Nowy model całkowicie różnił się od poprzednika, tym samym w znacznym stopniu zredukował jego niedoskonałości. W rezultacie konstrukcja okazała się tak udana, że już rok później zdobyła prestiżowy tytuł „Europejski Samochód Roku 2003”. Obecna, trzecia generacja zadebiutowała w 2008 roku podczas salonu samochodowego w rodzimym Paryżu i po dwóch faceliftingach jest oferowana po dziś dzień. Potencjalny nabywca może skonfigurować swój egzemplarz korzystając z dość sporego koszyka opcji, poczynając od wyboru wersji nadwozia. Mégane występuje w wersji „zwykłej” – 3-drzwiowym i 5-drzwiowym hatchbacku, coupé, testowanej przeze mnie kombi (w nomenklaturze Renault zwanej „Grandtour” lub „Sport Tourer”) oraz poniekąd sedanie. „Poniekąd”, ponieważ nadwozie to jest oferowane w ramach całkowicie odrębnego modelu w gamie francuskiego producenta, a mianowicie Fluence. Tak duża opcjonalność w wyborze bryły jak i wyposażenia dodatkowego wcale nie dziwi. Mégane zostało w zamyśle stworzone jako znaczący konkurent Forda Focusa i Volkswagena Golfa, a są to przecież samochody, które także posiadają niezwykle szerokie spectrum konfiguracji (sam Golf występuje w 5 różnych wersjach nadwozia).

Jednak śmiało można przyznać, że francuski produkt jest godnym rywalem w tym pojedynku, w dodatku całkiem czarującym. Za sprawą sylwetki ma w sobie to „coś”, co przyciąga nie tylko kobiety – i nie jest to kolor (notabene rzadko spotykany, przez co urokliwy). Dodatkowego wdzięku nadają mu szczegóły, takie jak chociażby ostro wcinające się w błotniki reflektory z blendą w górnej ich części. Ale sylwetka bowiem nie spełnia w tym przypadku roli jedynie reprezentacyjnej. Dzięki niej, Mégane Grandtour jest samochodem bardzo pojemnym. Duży bagażnik o pojemności ponad 500 litrów w zupełności wystarczy, aby załadować rzeczy całej rodziny planując wakacyjny wyjazd. Osoby siedzące z tyłu podczas podróży również nie powinny narzekać na brak miejsca lub ciasnotę. A jeśli już mowa o podróżach – za sprawą bardzo komfortowego zawieszenia oraz foteli (kierowca ma niezwykle wygodną pozycję za kierownicą), nawet dalekie wyjazdy nie będą męczące. Egzemplarz, który miałem okazję testować, był skonfigurowany według wersji wyposażenia sygnowanej przez Bose. Oznacza to tyle, że posiadał trochę lepszy system audio od podstawowego modelu oraz kilka przydatnych w trasie gadżetów. Sęk jednak w tym, że przyciski odpowiedzialne za uruchamianie poszczególnych systemów były położone w miejscach, do których kierowca nie miał intuicyjnego dostępu podczas jazdy. Pomimo tego, że panel do obsługi tempomatu zamontowany jest w kierownicy, sam przycisk służący do jego włączenia umieszczono przy przełączniku hamulca ręcznego. Kamerę współpracującą z systemem Line Assist włącza się natomiast… zza lusterka wstecznego. Ktoś tu naprawdę nie pomyślał o ergonomii.

Samochody francuskie i skrzynie automatyczne od zawsze stanowiły kiepskie połączenie, przynajmniej w teorii. Niestety, Renault Mégane trzeciej generacji jest przykładem na to, że ta znana wielu osobom opinia nie została wyssana z palca. Z zamontowanym pod maską testowego egzemplarza silnikiem o pojemności 1.5 litra i mocy 130 KM współpracowała 2-sprzęgłowa, w pełni automatyczna skrzynia biegów. O ile nie można jej zarzucić ospałości w zmianie przełożeń, o tyle czas oczekiwania na przerzucenie biegu jest wręcz nieakceptowalny. Zapobiegawczo można wspomagać się trybem „manualnym”, ale po co w takim razie dopłacać do automatu? Moim zdaniem, co najwyżej dla wygody. Jeśli ktoś natomiast patrzy na zakup samochodu pod względem późniejszych kosztów eksploatacji, powinien wziąć pod uwagę tylko skrzynię manualną. Wspomniane wcześniej długie przeciąganie biegów na wysokich obrotach i brak systemu start-stop znacznie podnosi konsumpcję paliwa. Wynik na poziomie 7-8, a nawet 9 litrów na 100 kilometrów w mieście nie powinien nikogo dziwić.

Renault Mégane Grandtour w podstawowej wersji wyposażenia Life (silnik 1.6 16V o mocy 110 KM) kosztuje 65 750 zł i jest tym samym najtańszą propozycją dla tych, którzy poszukują auta o wymiarach stricte kompaktowych, ale z pojemnym i praktycznym bagażnikiem. Za Volkswagena Golfa Variant w standardowej opcji (silnik 1.2 TSI BlueMotion o mocy 85 KM) trzeba zapłacić 66 690 zł – tyle samo, ile za najnowszego Forda Focusa Kombi (silnik 1.6 Ti-VCT o mocy 85 KM). Ale najtańszą nie znaczy w tym przypadku najgorszą, bo precyzja wykonania jakość materiałów użytych we wnętrzu francuskiego samochodu stoi w tym przedziale cenowym na bardzo wysokim poziomie, przewyższającym w wielu aspektach swoich konkurentów. 

Ocena

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe EDC Bose Edition | Test

73/100
  • 10/15
  • 9/15
  • 10/15
  • 6/10
  • 13/15
  • 8/10
  • 8/10
  • 9/10

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe EDC Bose Edition | TestProdukowany od 2013 do terazSilnik: Benzyna 1.2 TCe EDC (130 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 1197 cm3
Maksymalna moc 97(130)/5500 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 205/2000 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów 16
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Umiejscowienie przód
Wtrysk bezpośredni
Stopień kompresji 10:1
Emisja CO2 124 g/km
Osiągi
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 10 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu na przednią oś
Typ skrzyni automatyczna dwusprzęgłowa
Nazwa skrzyni Efficient Dual Clutch
Ilość przełożeń 6
Wymiary i masy
Długość 4559 mm
Szerokość 1804 mm
Wysokość 1523 mm
Rozstaw osi 2703 mm
Rozstaw kół przód 1546 mm
Rozstaw kół tył 1547 mm
Zwis przedni 870 mm
Zwis tylni 994 mm
Masa własna 1359 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1835 kg
Pojemność bagażnika 524 L
Maksymalna przestrzeń bagażowa 1600 L
Ilość drzwi 5
Ilość miejsc 5
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 6.9 L/100km
W cyklu pozamiejskim 4.8 L/100km
W cyklu mieszanym 5.6 L/100km
Osprzęt
Opony przód 205/50 R17
Opony tył 205/50 R17

Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe EDC Bose Edition | TestProdukowany od 2013 do teraz

Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.