Google+ YouTube
Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 180 GT | Test

Renault Laguna

73/100

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 180 GT | Test

Coupé to najbardziej pożądany segment aut na rynku ze względu na osiągi, wygląd i prestiż. Co zrobić jeśli na koncie nie ma kilkuset tysięcy złotych, a chęć posiadania takiego auta jest ogromna? Z pomocą przychodzi Renault z modelem Laguna Coupé.

Design francuskiego coupé jest obiektem wielogodzinnych dywagacji na forach poświęconych motoryzacji. Jednym się podoba, inni twierdzą, że to zlepek pomysłów innych projektantów. Nie twierdzę, że Francuzi zaprojektowali cudo, które za kilkanaście lat będą oglądać tłumy w muzeum sztuki. To po prostu dobrze wyglądające auto. Podobieństwo do arystokratycznych modeli z Wielkiej Brytanii jest zauważalne i nie ma w tym nic złego. Linia dachu to niczym nie zakłócona parabola, która przekształca się w zgrabny tył. Szerokie tylne światła dodają sportowego smaczku, a podwójne niezależne końcówki wydechu próbują nam wmówić, że mamy do czynienia z dużym silnikiem benzynowym. Niestety po uruchomieniu czar pryska i okazuje się, że pod maską pracuje silnik wysokoprężny.

Połączenie auta o sportowym charakterze z silnikiem wysokoprężnym to trend, który możemy zauważyć nawet w klasie premium. Doskonałym przykładem jest Audi SQ5 bądź BMW M550d. Kilkanaście lat temu nikt nie zakładał, że auta spod litery S bądź M będą napędzane ropą. Więc nie dziwi nikogo, że Renault zdecydowało się na taki ruch i wycofało z oferty 3,5-litrowe V6, które nie cieszyło się dużą popularnością na polskim rynku.

Obecna generacja Laguny Coupé dostępna jest tylko z dwulitrowym dieslem, który w testowanej odmianie produkuje 178 KM i 400 Nm. Motor charakteryzuje się dużą kulturą pracy i elastycznością, którą doceniamy poruszając się w zakorkowanych centrach miast. Sześciobiegową skrzynią operuje się bardzo precyzyjnym wybierakiem. Przyspieszenie deklarowane przez producenta to 8,5 sekundy do 100 km/h a prędkość maksymalna wynosi 223 km/h. O ile przyspieszenie jest realne, to prędkość maksymalną o takiej wartości osiągniemy na kilkunastokilometrowym odcinku niemieckiej autostrady. Przyspieszanie do 180 km/h odbywa się bardzo sprawnie. Powyżej odbywa się odliczanie każdego zdobytego kilometra na godzinę.

Podczas testowania apetytu francusko-japońskiej konstrukcji dCi spotkało mnie duże zaskoczenie. Wartości uzyskane podczas testu są bardzo zbliżone do tych, które podaje producent. By czerpać radość z jazdy ekstrawaganckim coupé, 6 litrów w trasie i 8 litrów na 100 kilometrów w mieście to optymalne wyniki. Biorąc pod uwagę 66 litrowy zbiornik paliwa, przekłada się to na około 1000 km zasięgu.

Opcjonalny system 4Control, czyli tylna oś skrętna to nietypowe rozwiązanie we francuskich autach. Zasada działania systemu jest bardzo prosta – do 60 km/h tylne koła skręcają w przeciwną stronę do przednich, a powyżej tej prędkości w tą samą stronę. Maksymalny kąt wychylenia tylnych kół to 3.5⁰. Dzięki temu średnica zawracania jest o prawie 1,5 metra mniejsza, a auto zachowuje się pewniej przy większych prędkościach, w szczególności podczas pokonywania łuków. Pierwsze zakręty za kierownicą Laguny Coupé z systemem 4Control to uczucie lekkiej nadsterowności, jednak kilkanaście kilometrów wystarcza do przyzwyczajenia się do nietypowej reakcji, jak na auto przednionapędowe.

Zawieszenie w połączeniu z systemem czterech skrętnych kół jest bardzo dobrze zestrojone do poruszania się po polskich drogach. Jego komfortową stronę docenimy podczas pokonywania ciasnych, dziurawych uliczek w centrum miasta, a usportowiona część pokaże pazur gdy kolejne zakręty będą znikały w lusterku wstecznym. Podczas agresywnej jazdy auto prowadzi się pewnie i stabilnie, bez mocnych przechyłów nadwozia. Tłumienie wszelkich nierówności odbywa się w ciszy.

Zewnątrz auto zachęca dobrym wyglądem, 19-calowymi kołami z oponami o niskim profilu czy drzwiami bez ramek. Po tak dobrej prezentacji jesteśmy gotowi na deser w postaci kokpitu. Tutaj jesteśmy lekko rozczarowani jakością niektórych materiałów. Renault zaadaptowało deskę rozdzielczą z cywilnych wersji Laguny. Gumowana, górna część deski nieprzyjemnie trzeszczy podczas pokonywania nierówności. Nie mamy pojęcia dlaczego przełącznik od tempomatu został umieszczony obok dźwigni hamulca ręcznego, tak jak w testowanym przez nas Renault Megane Grandtour. Bardzo nie ergonomiczne rozwiązanie. Pomijając te kilka niuansów i brak jakichkolwiek akcentów (prócz kierownicy ze spłaszczonym wieńcem) świadczących o tym, że mamy do czynienia z usportowioną wersją Laguny, kokpit wygląda poprawnie. Dobrze, że Francuzi nie umieścili miejsca na kubek w tunelu środkowym, a wygospodarowali dla niego miejsce w środkowej części deski, zaraz obok panelu klimatyzacji. Takie rozwiązanie sprawia, że podczas zmiany biegów nie martwimy się o możliwość czyszczenia wnętrza.

System infotainment zainstalowany w testowanym aucie to Renault R-Link. Wybór opcji odbywa się za pomocą ekranu dotykowego bądź kontrolera podobnego do tego znanego z systemu iDrive. Obsługa z początku jest wyzwaniem dla osób nie obeznanych z nową technologią, jednak po kilku minutach nawet najbardziej oporna osoba znajdzie pożądaną funkcję.

Doskonale wiem, że nadwozie coupé z założenia jest nie praktyczne, bowiem mały bagażnik i klaustrofobiczny tylny rząd takiej praktyczności nie dodają. W przypadku testowanej Laguny tylko część tej teorii się sprawdza. Dokładniej piję do tylnego rzędu. Oczywiście, na dwóch tylnych siedzeniach jest możliwe przetransportować dwójkę dorosłych osób, ale ktoś kto ceni komfort nigdy nie zdecyduje się na podróż zaraz za kierowcą. Pomijając ilość miejsca na nogi dodam, że nad głową tego miejsca również dużo nie ma, a to za sprawą nisko poprowadzonej linii dachu. W przypadku przestrzeni bagażowej nie mam żadnych zastrzeżeń. 423 litry pojemności wystarcza w zupełności na dwuosobową podróż czy cotygodniowe zakupy, a w razie konieczności jest możliwość powiększenia tej przestrzeni o dodatkowe 450 litrów.

Podsumujmy te wypociny. Co chcecie usłyszeć? Że kwota, która należy przekazać za Lagunę Coupé to procent tego co kosztuje niemiecka konkurencja? Że prowadzi się znakomicie, przykuwa uwagę chociaż nie grzeszy prestiżem? Nie każdy zauważy znaczek Renault na masce, a wygląd podpowiada co innego. 

Ocena

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 180 GT | Test

73/100
  • 12/15
  • 8/15
  • 10/15
  • 9/10
  • 10/15
  • 7/10
  • 8/10
  • 9/10

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 180 GT | TestProdukowany od 2007 do terazSilnik: Diesel 2.0 dCi (178 KM)

Silnik
Pojemność skokowa 1995 cm3
Maksymalna moc 131(178)/3750 kW(KM)/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400/2000 Nm/obr./min
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów 16
Typ silnika wysokoprężny z turbodoładowaniem
Umiejscowienie z przodu
Wtrysk bezpośredni Common Rail
Emisja CO2 144 g/km
Norma emisji spalin EURO 5
Osiągi
Prędkość maksymalna 223 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 8.5 s
Przeniesienie napędu / Skrzynia biegów
Rodzaj napędu na przednią oś
Typ skrzyni manualna
Ilość przełożeń 6
Wymiary i masy
Długość 4643 mm
Szerokość 2082 mm
Wysokość 1401 mm
Rozstaw osi 2693 mm
Rozstaw kół przód 1547 mm
Rozstaw kół tył 1542 mm
Zwis przedni 1019 mm
Zwis tylni 931 mm
Pojemność zbiornika paliwa 66 L
Pojemność bagażnika 432 L
Ilość drzwi 2
Ilość miejsc 4
Zużycie paliwa
W cyklu miejskim 7.1 L/100km
W cyklu pozamiejskim 4.6 L/100km
W cyklu mieszanym 5.5 L/100km

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 180 GT | TestProdukowany od 2007 do teraz

Komentarze

Informacja

Zaloguj się aby dodać komentarz.

Informacja

Aktualnie brak komentarzy.